söndag 8 juli 2012

Dille på mormorsrutor!

När sånt som var populärt när jag var ung återkommer så brukar jag säga att det har jag redan haft (och det vill jag inte ha igen).
Mormorsrutor däremot tyckte jag inte om när det begav sej men nu har jag fastnat i morsmorsruteträsket.
Så himla roliga att virka och fort går det. Fästa trådar är inte så kul förstås men nån stor filt med små rutor tänker jag då rakt inte göra.

Här är mitt senaste mormorsruteprojekt. En filt som började som en monstermormorsruta a´la billigt-garn-Anna men eftersom jag inte ville ha en kvadratisk filt så fick det bli mindre mormorsrutor på sidorna. Idén knyckte jag från en bild nånstans på nätet men minns inte var.

Det blev en present till min bror som fyller 60 på tisdag.


Virkad mestadels i restgarner (medeltjocka) men mot slutet gick det åt ca 30 g per varv och då var det svårt att få restgarnerna att räcka till.

Virknål 6 mm
Storlek: 111 x 174 cm
Vikt: 700 g

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar