torsdag 23 augusti 2012

Mormorsmössa

Den här mössan virkade och stickade jag i januari och har gett bort innan den var färdig men nu har jag tagit mej i hampan och fodrat den. Eftersom det blir lite luftigt med virkade mormorsrutor så tycker jag att det behövs ett foder. 
Virkad och stickad av restgarner. Inget mönster men jag virkade 9 st mormorsrutor med 4 varv på varje och virkade ihop dom på 4:e varvet. Sen plockade jag upp maskor med en sticka längs ena kanten och stickade resår i 2 cm. Längs andra kanten plockade jag också upp maskor och stickade slätstickning och minskade för kullen när mössan kändes lagom hög. Jag minns inte riktigt vilka stickor eller virknålar jag använde men jag tror det var 3,5 mm  och 3 mm till resårkanten.

Så här ser mössan ut på insidan:
Fodret har jag sytt av ett tunt stretchigt linne, svart med vitt mönster, men linnet har jag ingen bild på.

Det blir en del UFOn som åker fram nu när min högerarm har semester. Och det är väl bra!

1 kommentar:

  1. Så fin!! Har själv funderat på att göra en sån mössa till mig själv, fast helt virkad för sticka kan jag inte :)

    SvaraRadera