lördag 29 september 2012

Omelett och kokostoppar

Jag har ganska nyligen börjat med lchf. Jag har haft problem med vetemjöl länge, får ont i magen av det, och nu tål jag inte havre heller. Jag gjorde ett inlägg om havreplättar till frukost i juli och fick ont i magen efteråt. Min yngsta dotter tyckte jag skulle prova med Rent havre men det gick heller inte bra och efter det bestämde jag mej för att börja med lchf som min son har hållit på med i många år. Min mage mår definitivt mycket bättre av den kosten. 

 Idag gjorde jag spenatomelett till frukost. 
Nu ska jag bli stark som Karl-Alfred så jag kan sticka mycket i höst.

Spenatomelett:

Fräs lite spenat i smör i stekpanna. Vispa ihop 2 ägg med lite grädde, salt och peppar. Häll omelettsmeten i stekpannan och stek några minuter tills omeletten har stelnat. Vik den dubbel och servera med sallad och kanske nån skinkskiva.
      _________________________________________________________________________

Idag fyller min pappa år och jag har gjort chokladdoppade kokostoppar att ta med. Jag använder inte sötningsmedel utan bakar helt osötat vilket känns bra för min del. Jag har inget sug längre efter sötsaker. Mörk choklad är det enda med socker i som jag äter och av det blir det bara ett hörn av en ruta ibland.


Chokladdoppade kokostoppar:

Blanda 200 g kokosflingor med 2 ägg och 50 g smält smör. Rör om ordentligt och forma smeten till toppar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader i 10 - 15 minuter tills topparna har fått färg. Smält 50 g mörk choklad i vattenbad och doppa topparna i chokladen.

Det hade nog varit gott med lite pressad lime eller citron i smeten men det hade jag inte hemma och dom var goda ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar