fredag 21 september 2012

Pulsvärmare till möbiusen

Det blev en liten skvätt garn över från möbiusen från förra inlägget. Ca 16 gram som räckte till pulsvärmare.

Så här gjorde jag:

Garn: Rest av Gradient från Schoppel-wolle 100 % merinoull
Stickor: Rundsticka 6 mm, 120 cm lång
Stickad helt i mosstickning = 1 rät maska 1 avig maska varvet runt

Jag gjorde ett litet nystan av dubbelt garn med början från mitten av restgarnet och stickade båda pulsvärmarna samtidigt på rundsticka tills garnet nästan var slut. Jag lade upp 27 maskor med en mycket elastisk uppläggning och stickade 1 rät maska, 1 avig maska tills det var dags för en elastisk avmaskning som jag gjorde på samma sätt som på möbiusen: sticka 2 aviga maskor, * flytta båda maskorna tillbaka till vänster sticka, sticka ihop dom rätt med nertag i bakre maskbågarna, 1 avig maska, upprepa från *. Det går åt lite mer garn till en elastisk avmaskning än till en vanlig. Pulsvärmarna blev 11 cm långa. (Inte särskilt långa alltså)

Jag gillar verkligen att sticka med Magic loopAldrig mer några strumpstickor för mej inte!

Himla praktiskt också att sticka båda på en gång. Inte bara pulsvärmare utan även sockar och vantar. Har man en begränsad mängd garn och vill att båda ska bli lika så är det här jättebra och man behöver inte fundera på om garnet räcker till den andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar