lördag 13 oktober 2012

Krokade pulsvärmare

Så var det dags för kalas igen. Min svägerska fyller år idag och jag panikkrokade ett par pulsvärmare. Dom var snabbgjorda även för mej som är nybörjare på krokning. Jag har köpt några mönster med krokat från Gudrun. Bl a på dom här krokade pulsvärmarna med tillhörande sjal. Den här gången blev det bara pulsvärmarna som är krokade plant och sen hopvirkade med smygmaskor. Jag gjorde dom lite längre än på mönstret och lämnade öppet för tummen när jag virkade ihop dom.

.
Jag använde kroknål nr 5 och okänt garn från loppis. Jag köpte 300 g för 35:- men det fanns ingen banderoll. Jag är rätt så känslig mot ylle och höll garnet mot halsen och det kliade lite så det tyder på att det finns ylle i garnet men det tål tvätt i 40 grader utan att förändras. Det känns och ser ut som Drops Karisma och har samma masktäthet.

Pulsvärmarna är krokade i stolpar och aviga maskor. Det blev en väldigt fin struktur även på avigsidan. Till vänster på bilden är pulsvärmaren med rätsidan utåt och till höger med avigsidan.

Min svägerska samlar på flodhästar och jag gjorde en flodhäst av nabbipärlor istället för ett kort. På baksidan har jag klistrat fast ett pappershjärta med en hälsning. Jag använde guldfärgade nabbipärlor men det syns inte, det ser mer smutsbrunt ut.

Jag lägger alltid garn från loppis i frysen minst 3 dygn i minst 20 minusgrader för att ta död på eventuella mal eller malägg som kan finnas med. Tyg eller kläder som inte går att tvätta i 60 grader hamnar också i frysen.

2 kommentarer:

  1. Haha, härlig flodhäst! Ja, snygga pulsvärmare också förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ewa blev glad och när hon ställde den mot ett fönster så blev den mycket finare i färgen.

      Radera