lördag 3 november 2012

Snurrig halsduk till mor

Idag fyller min kära mamma 85 år och jag har stickat en sjal till henne som för ovanlighetens skull har varit klar i mycket god tid. I våras stickade jag efter lite tjat från min mamma några volangsjalar till henne av "garn" som ser ut som ett tunt nät. Enkla men inte roliga alls att sticka och jag har sagt att det inte blir några fler sådana. Den här volangsjalen i ullgarn var roligare att göra.


Garn: 2-trådigt ullgarn från UlLinEk
Stickor: Rundsticka 6 mm, 120 cm lång
 Garn och mönster till "Snurrig halsduk" köpte jag på symässan i våras.

Det är inte många varv på den här sjalen men desto fler maskor. Man börjar med 150 maskor och efter fjortonde varvet har man 1496 maskor och sen stickar man två varv utan ökning innan avmaskningen. På uppläggningssidan är sjalen 176 cm lång.

Jag funderade på att hoppa över blockningen men bestämde mej för att  blocka uppläggningssidan.

Så här ser den första av dom tråkiga volangsjalarna ut. Men mamma var nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar