tisdag 25 december 2012

Ärmar

Vad är nu detta för konstigheter! En minitröja? Var är resten av tröjan?


Min yngsta dotter Mia gillar det här med "lösa ärmar" ovanpå en ärmlös tunika sommartid. Hon har dessutom blivit förtjust i rosa på senare år men säger att hon är för feg för rosa så nu ska mamma tvinga på henne en rosa bolero. Fast den  här färgen heter cyklamen och är väl mer cerise än rosa men det blir nog en bra början. Boleron är mönsterstickad på tvären med början från vänster axel ner till höger ärm och sist vänster ärm. Kanterna är virkade efter ärmsömmarna är sydda.



Mönster till boleron Akropolis från Garnstudio finns här. Jag stickade i Svarta Fårets Tilda och det har inte samma masktäthet som garnet i mönstret men vad gör det. Vadå stickfasthetsprov? Det blir säkert bra ändå!
Jag glömde visst dessutom skriva upp vilka stickor jag har använt men rundstickor var det i alla fall. Kanske 3 mm. Virknålen var i alla fall 3,5 mm. Tror jag!

Lilla gumman, hoppas nu att ärmarna inte sitter för tight. I så fall får jag virka om kanterna. Det stickade är väldigt elastiskt så det behövs inte ändras på. Kram mamma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar