onsdag 26 december 2012

Baggy Look

Till mina två äldsta barnbarn, E 9 år och O 7 år, blev det mössor med reflexer som "bonusjulklappar".


Tygerna (i ganska tunn jersey) är köpta på symässan i höstas och reflex i decimetervara från Bibbis Textil. Reflexen klipper man ut t ex en blomma av och stryker på och det ser ut som om den är tryckt på mössan. Väldigt smidigt.

Mönster till mössa Baggy Look  finns i Ottobre nr 4/2012.
Mönstret är till en enkel mössa med invikt kant men jag har ändrat lite på det. Dels har jag gjort mössan lite mindre "baggy" (4 cm kortare på höjden) och dels har jag gjort mössan dubbel. Jag lade mönstret med nederkanten mot vikt kant på tyget innan jag klippte. 

Så här såg mössan ut innan jag sydde ihop den:

Om nu någon skulle vilja göra en mössa med samma ändringar så gjorde jag så här:
Först sydde jag formvecken på utsidan (1), sen sydde jag ihop mössan från mitt fram på utsidan till mitt på huvudet på insidan (2), sen sydde jag ihop mitt fram på insidan (3) och sedan vände jag mössan med rätsidan utåt genom formveckhålet 4. Sedan vek jag in sömsmånen i formvecket (4) och sydde ihop med en smal stickning (glöm inte pressa mellan sömmarna). Sen sydde jag en stickning med tvillingnål ca 10 cm in på mössan efter jag hade vikt den dubbel. Sist strök jag på reflexerna mitt fram.

Dom här mössorna blev visst populära. E somnade med mössan på sej på julafton har jag hört.

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt att ha en hobby! Du är jätteduktig och det är kul att läsa din blogg. Önskar dig god fortsättning och Gott Nytt År. Kramis//Christina

    SvaraRadera
  2. Tack Christina! Visst är det härligt med en hobby även om den inte är samma som din ;-). Snart kan du ägna dej åt din på heltid. Lite avis e ja allt. God fortsättning och Gott Nytt År till dej med. Kram kram

    SvaraRadera