fredag 29 mars 2013

Mormorstrasa

Jag har börjat virka disktrasor många gånger men det har aldrig blivit några färdiga för jag tycker det är såå tråkigt. Men med inspiration från systrarna Mygga och Groda virkade jag en disktrasa i form av en mormorsruta och dom rutorna är alltid lika roliga att virka. Garnet köpte jag på symässan för ett år sen. Det var lite pilligt att virka med i början för det består av 7 tunna trådar som är löst hoptvinnade och dom ville gärna "hoppa ut" från virkningen.


Jag använde hela nystanet och rutan blev ca 30 x 30 cm.
Garn: BambooIsGreen (90% bambu och 10% soja)
Virknål 4 mm

Jag virkade mormorsrutan med vändningar varje nytt varv som på mina mormorstofflor som finns här men med 2 lm i hörnen.
Uddkanten: Virka ett varv fasta maskor runt hela rutan. I hörnluftmaskorna virkade jag 3 fm. På nästa varv virkas uddarna: *2 fm, 3 lm, 1 hst i 1:a lm, hoppa över 1 m* upprepa * - * varvet ut.

För att utnyttja hela nystanet så vägde jag hur mycket det gick åt på ett varv och hur mycket jag hade kvar. När det gick åt 5 gram till ett varv och jag hade 8 gram kvar började jag på uddkanten. Det blev 3 meter över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar