söndag 31 mars 2013

Påskens godaste sill

Igår var det påsklunch hos min son och hans familj. Det var knytkalas och önskemålet var jag att jag skulle göra nån sillinläggning. Det blev en currysill med lök. Jag gjorde den här sillen ofta förr men så blev den bortglömd och nu var det dags att damma av receptet. Jag fick försöka komma ihåg hur jag gjorde och det var inte så svårt för det här receptet är inte särskilt märkvärdigt men väldigt gott. Förr använde jag gräddfil men nu blev det crème fraiche och majonnäs istället.

Det som var kvar av sillen dagen efter. Den var gulare igår pga att jag har rört ner mer crème fraiche  idag.

Currysill med lök

Finhacka 1 gul lök. Fräs den mjuk  i 1 msk smör tillsammans med 1 msk curry. Låt kallna. Blanda ner 2 dl crème fraiche och 1 dl majonnäs. Smaka av med 1/2 tsk salt och lite vitpeppar. Låt 2 burkar matjessill (à 200 g) rinna av och skär ev sillen i mindre bitar. Vänd ner sillen i röran och låt stå kallt några timmar. Klipp ev lite gräslök över. 


Jag blandade ner ytterligare en burk matjessill i röran för jag tyckte det såg så lite ut. Det blev gott ändå men mindre krämigt så nästa gång gör jag mera röra om jag vill ha mera sill.

1 kommentar:

  1. Hallå! Det låter riktigt gott och nytt för mig att fräsa löken innan i inläggningen, måste prova. Men sparar nog receptet till midsommar :) Ha en fortsatt bra påskdag Karin.

    Tack för din bloggsupport hos mig :)

    SvaraRadera