söndag 14 april 2013

Lergrytans renässans

Min gamla lergryta har kommit till heders igen efter att ha stått bortglömd i ett skåp i många år. Det började med att jag hittade ett recept på Pulled Pork på bloggen Ryska dockor. Jag var bara tvungen att testa och då fick jag för mej att använda lergrytan. Nu har jag lagat kött i den flera gånger på ganska kort tid. Det är lätt, det blir gott, det blir mört och så blir det så god sky att göra sås av. Men fort går det inte! Köttet kallas för "pulled" för att det blir så mört att man inte behöver skära utan bara drar loss bitar med en gaffel.

Jag köpte den  här lergrytan från Hemmets Journal för drygt 30 år sen. Det var första gången jag såg en lergryta.

Jag har gjort det här receptet med fläskkarré, lamm och högrev. Fläskkarrén blev godast men högreven hade godast sky. Berodde kanske på smörklicken och kryddningen. Jag har testat med olika temperatur och tider. Bäst enligt mitt tycke blev det med 100 grader i 10 timmar. Laga maten medans man sover eller är på jobbet är inte dumt alls.


Nu senast gjorde jag "pulled" högrev. Gned in köttet med en blandning av salt, svart-, vit- och grönpeppar, spiskummin, vitlökspulver, paprikapulver och chilipulver. Lade köttet i den blötlagda lergrytan. En stor klick smör och en gul lök i klyftor fick göra sällskap med köttet. In i kall ugn och satte ugnen på 100 grader. Sen sköter sej köttet själv. Efter ca 10 timmar har man ett gott kött och en god sky till såsen.

Godaste såsen
Jag säger bara grädde. Den absolut enklaste och godaste såsen görs av steksky och vispgrädde som får koka ihop. Krydda ev med mer av samma kryddor som till steken. Om man vill göra en redning så är det i mitt tycke godast med några äggulor som vispas ihop med lite grädde innan det rörs ner i såsen som får småkoka lite till.


Jag använder alltid vispgrädde med 40%  fett. Dom flesta med lägre fetthalt innehåller förtjockningsmedel, ofta carrageen. Jag tycker inte om tillsatser i mat överhuvudtaget. Det ska vara så naturligt som möjligt. Carrageen är visserligen en alg men hur naturligt är ett vitt pulver gjort av en  röd alg, undrar jag. På den tiden när jag gjorde min ansiktscremé själv använde jag ibland carrageen som förtjockningsmedel men skulle aldrig drömma om att äta det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar