lördag 4 maj 2013

Tvåvarvsvärmare

Jag hade en härva av ett acrylgarn från Svarta Fåret som jag köpte förra året för den fina färgens skull (olika röda nyanser). Acrylgarn hör annars inte till mina favoriter. Från början hade jag lite funderingar på att sticka en Solerosjal men den har jag gjort två av i andra garner så nu fick det bli nåt annat. När jag hittade mönstret till Tvåvarvsvärmaren så kändes det så självklart att den skulle stickas i Maja.

Inte det lättaste att ta kort på sej själv!
Mönster till tvåvarvsvärmare finns här
Garn: Maja (färg 164) från Svarta Fåret
Garnåtgång: 100 g
Stickor: 15 mm


Den här möbius-sjalen är stickad som en tub. Jag lade upp 30 maskor. Då blir den 15 maskor bred. Man stickar varannan maska och lyfter varannan maska med garnet framför stickan och då bildas det en tub. Jag avmaskade inte garnet utan plockade över varannan maska på en avmaskningsnål och sydde ihop tuben med maskstygn. Hade jag tänkt på det innan så hade jag lagt upp med en lös garnände som jag hade tagit bort innan hopsömnaden så maskorna hade varit "fria" och då hade hopsömnaden sett ut ungefär så här och tuben hade varit tub helt igenom. Får försöka komma ihåg det till nästa gång.

Här är det hopsytt.

Knappmakerskan som har gjort mönstret rekommenderar dom största stickorna. 15 mm var mina tjockaste stickor. Jag har haft 20 mm sk jetstickor en gång i tiden men var dom finns nu har jag ingen aning om. Inte här i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Hallå! Vad härligt det garnet är man blir liksom glad av det. Jag stickade en halsduk förra året i precis dina färger. Ha en fortsatt bra helg Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man! Detsamma till dej.

      Radera