lördag 31 augusti 2013

Röd, rödare, rödast

Jag har färgat en del garn under semestern och det var så himla kul så det blir nog mer färgat så småningom. Ska bara göra nåt av det jag har färgat nu för annars finns det väl risk för att det bara blir liggande.


Jag började med två härvor ofärgat garn i bambuviskos från Bamboo-gog som jag färgade med reaktivfärg från Zenit. Eftersom jag inte blev riktigt nöjd med första färgningen så färgade jag en gång till och då blev jag supernöjd.


Första färgningen på härvorna gjorde jag på olika sätt men med samma färgblandning (1 g gul + 2 g röd till 100 g garn). Den högra härvan är färgad i mikron. Då får härvan en mörkare färg underst och blir ljusare överst. Här kan du se hur man gör. Det kommer jag inte att göra om. Det var slabbigt och svårt att få härvan täckt med färg men är säkert en bra metod om man vill ha flera olika färger på sitt garn. Den vänstra härvan färgade jag i vattenbad efter recept från zenit. Jag lade ner härvan gradvis i grytan så den del som lades i först blev mörkast och den sista biten blev rosa. Färgerna var jättefina (mer rosaröda än på bilden) men inte riktigt mina färger så jag bestämde mej för en färgning till.


Till andra färgningen gjorde jag en mörkare färgblandning (1 g gul + 4 g röd + 1 g blå till 200 g garn) och snurrade ihop härvorna hårt för att få ett melerat garn med den gamla färgen kvar delvis. Jag lade ner båda härvorna samtidigt i grytan. Dom blev snabbt mörkt blodröda och jag fegade ur och vågade inte låta dom ligga kvar i 45 minuter som man ska för mörka färger utan tog upp dom efter 20 minuter. Jag var rädd att jag hade fått helt enfärgade mörkt blodröda härvor men det hade inte varit nån fara att låta dom ligga kvar längre. Det var mycket färg kvar i grytan men jag hade tyvärr inget annat garn färdigt för färgning. Det ska jag ha nästa gång. Den här gången blev jag såå nöjd med färgerna. Garnet är något mörkare än på bilderna och blev vackert melerat.


Det ska bli en Hitchhiker av det här garnet har jag tänkt. Bambugarnet är så mjukt och skönt och har en vacker glans. Det kommer jag att färga mer av så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar