måndag 5 augusti 2013

Semesterplaner

Jag är som vanligt lite kärringen mot strömmen. När dom flesta andra börjar jobba igen börjar min semester. Nu har jag fyra kvällar kvar att jobba och sen är jag ledig månaden ut. Jag ska såklart åka en sväng till Dalarna till min yngsta dotter och barnbarnen men resten av tiden ska jag göra det jag känner för just då. Jag har planer på att lära mej lite nya saker men det får vi väl se hur det går med det..


Nyinköpt men ännu inte använd är min frihandspressarfot och en engelsk bok om frihandskviltning. Jag vill lära mej kvilta på frihand och hoppas det går bra. Det blir så mycket mer liv i ett lapptäcksarbete som är kviltat på frihand än ett som är kviltat med bara raka sömmar som jag brukar köra med.


Jag har aldrig färgat garn men är sugen på det nu när jag har sett andras färgningar i bloggarna. Jag har beställt ofärgat garn i bambuviskos från Bamboo-gog. Färger från Zenit beställde jag samtidigt och dom kom snabbt. På planschen finns recept till 123 nyanser blandade av 5 färger. Bamboo-gogs Gordana har gjort en liten kurs i garnfärgning på sin blogg Fager färg. Det ska bli spännande.


Jag planerar att färga med annat också än färgerna ovan. Jag har köpt ofärgat sockgarn som ska bli en sjal eller sockor. Det beror på hur slutresultatet blir. Men vad jag ska färga med är lite hemligt.


Jag har en del gamla ullgarnshärvor liggandes sen länge och tänkte färga några av dom först för att testa. Garnerna är Kilafors Svenskullgarn: 1-trådig natur, 2-trådig natur och 2-trådig tweed.


Några härvor av Kampes z-tvinnade garn blev det också. Jag kanske äntligen ska våga mej på lite tvåändsstickat. Jag har lånat boken Tvåändsstickat av Birgitta Dandanell från biblioteket många gånger men än har jag inte vågat prova men nu har jag garnet i alla fall. Hoppas boken inte är utlånad nu då.


Jag måste förstås också besöka stadsmuseét i min stad som har en lapptäcksutställning just nu.

2 kommentarer:

  1. Så spännande med garnfärgning! Jag har aldrig provat att färga själv, men alla som gör det lyckas så himla bra tycker jag. Lycka till med dina projekt!

    SvaraRadera
  2. Tack Linda! Det ska verkligen bli spännande! Om garnfärgandet blir misslyckat kanske man inte lägger ut det på bloggen men jag är väl så illa tvungen eftersom jag har talat om att jag ska färga.

    SvaraRadera