fredag 6 september 2013

Med lök och rödbetor

En arbetsvecka har blivit gjord efter semestern och nu är jag ledig men bara en dag. På söndag kväll blir det jobb igen. Imorgon ska jag till "mitt" loppis och se om jag hittar några fynd. Det brukar jag oftast göra.


Det var bara garnfärgningen som blev av från mina semesterplaner. Jag hade en hel del härvor med Kilafors Svenskullgarn liggandes och nu har en del av dom fått ny färg.


Jag började med gul lök och garnet fick en vacker saffransgul färg, något mörkare än på bilden. Nästa härva är färgad med röd lök och fick en olivgrön/brun färg, också något mörkare än på bilden. Den tredje härvan är färgad med rödbetor och fick en fin melerad röd färg, något ljusare än på bilden. Här och här hittade jag recept på färgning med lök och rödbetor.


En härva ofärgat sockgarn från Garnkorgen fick också en vacker melerad röd färg av rödbetor. Garnet skulle ligga i badet med rödbetorna i 4 dygn så jag gjorde i ordning det dan innan jag åkte bort och när jag kom hem efter fyra dygn var färgningen klar. 


Det är 25% nylon i sockgarnet och jag hade förväntat mej att det skulle synas men man får titta väldigt noga för att se en tunn tunn tråd som har fått en ljusare färg. Meleringen i färgen kom sej av att den del av garnet som låg närmast rödbetorna tog åt sej mest färg.


Det blå återvunna garnet, som ingen ville ha, provfärgade jag samtidigt och så här blev det. Inte jättelyckat kanske men kul att testa.

Om jag färgar någon mer gång med lök så tänker jag sila av löken innan jag lägger i garnet. Det tog längre tid att bli av med alla lökslamsor än överskottsfärgen.

2 kommentarer:

  1. Gillar det starkt röda garnet! Håller på att samla svamp (för andra året i rad) för att färga med, men har inte fått tummen ur att faktiskt börja med själva garnbadandet.

    Sen måste jag fråga, vad menar du med att ingen ville ha det blå garnet?! Det var ju skitsnyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med garnfärgningen. Det är sååå himla roligt.

      Jag lottade ut det blå garnet när jag hade nått 10000 besökare/sidvisningar men ingen nappade på det. Kanske berodde på att det var sommar och lite döläge bland bloggarna.

      Radera