söndag 8 september 2013

Muddar med "instoppad resår"

Jag hade tänkt börja kroka lite muddar av mitt växtfärgade garn men jag kände för att sticka istället. Men det ska bli krokade också. En annan gång. Muddarna här är stickade i ett medeltjockt garn, utan banderoll, från loppis. Det var två trådar i garnet, ett lite tjockare och ett lite tunnare med en silvrig metalltråd i. Instoppad resår är mönster nr 14 i "Stickarens stora mönsterbok".


Pulsvärmare med instoppad resår

Garn: medeltjockt (till mina gick det åt 35 g)
Stickor: rundsticka 5 mm, 100 cm (eller strumpstickor)

Lägg upp 28 m elastiskt. (Antingen med dubbla stickor eller med en mycket elastisk uppläggning). För större eller mindre mudd öka/minska med 4 maskor. Slut till en ring och sticka runt.
Sticka 2 räta, 2 aviga i 6 varv,
sticka 2 varv med enbart räta maskor,
sticka 2 räta 2 aviga i 6 varv,
sticka 2 varv med enbart räta maskor,
sticka 2 räta 2 aviga i 6 varv

Mina muddar blev ca 10 cm långa. Vill man ha längre kan man antingen upprepa mönstret en gång till eller sticka fler varv mellan dom räta varven.

Jag har som vanligt stickat båda på en gång med magic loop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar