lördag 22 november 2014

Garnvalet - check

Jag hade fel när jag skrev att nu behöver jag inte tänka utan det är bara att köra på. Hahaha! Hur tänkte jag då! Det var ju då jag började tänka på koftan. Garn? Modell? Knappar? Jag har tänkt och ändrat mej några gånger både vad gäller garn och modell. Knapptänket kom först när jag hade bestämt garnet.

Min första tanke var att använda garnet jag skrev om i söndags. Det är köpt med tanke på en uppifrån-och-ner-kofta. Men jag ändrade mej ganska snart. Nästa garn jag tänkte på har funnits väldigt länge i min stash. I början på 90-talet köpte jag 8 härvor 2-trådigt Kilafors Svenskullgarn som var tänkt till en patentstickad tröja till min son som då var i tonåren men livet kom emellan som man säger och det blev ingen tröja och inget stickat alls på flera år. En härva färgade jag med rödbetor förra året (det hade jag glömt!) så nu har jag "bara" 7 härvor kvar men det räcker till en kofta med råge. 7 härvor = 1800 m enligt Ravelry. Men först måste garnet härvas om när det har legat så länge och tvättas. Det tar lite tid som inte finns just nu.


Sen kom jag att tänka på garnet från en tröja som jag slaktade förra året. Jag hade redan plockat fram det här garnet och börjat på en provlapp med tanke på att sticka en väst till mej men nu ska jag göra en kofta istället. Den här blå färgen hör inte till mina favoriter, till överdelar använder jag bara marinblått, men tanken är att få nåt värmande att ha under jackan i vinter och det ska bli kul att se hur koftan blir. Jag har 585 g medeltjockt garn i ren ull och jag tänker mej en kofta med korta ärmar så det ska nog räcka.

2 kommentarer:

  1. Tycker det ser ut som jättefina blå nyanser på garnet!
    Ska bli spännande att få se hur din kofta blir!

    SvaraRadera
  2. Det är inget fel på färgerna men dom är inte "mina"
    Ska bli så spännande att sticka koftan och få se alla andras koftor också.

    SvaraRadera