söndag 30 november 2014

Provlappen - check

Veckans KAL-läxa var att sticka provlappar och räkna ut min stickfasthet. Normalt sett stickar jag inte provlappar men till en uppifrån-ner-kofta är det nödvändigt och extra nödvändigt när man som jag återanvänder ett garn från en slaktad tröja. Jag gjorde två provlappar. En med stickor 6 mm och en med 5 mm. Stickfastheten med stickor 5 mm blev 15 m och 26 varv på 10 cm och med stickor 6 mm 13,5 m och 25 varv.


Garnet är ojämnt spunnet så det blir lite tjockare partier emellanåt men det stör mej inte. Båda provlapparna känns bra men det lutar nog åt att det blir stickor 5 mm mest för att jag inte tycker om att sticka med grövre stickor. I morgon börjar själva koftstickandet men jag måste koncentrera mej på tomteverkstan ett tag framöver. Lite närmare jul kommer jag inte ha så mycket ork eller tid till det eftersom det är den stressigaste tiden på jobbet speciellt ett år som det här med många lediga dagar i sträck under julen.


Det är svårt att få färgerna bra. Det blåa i garnet är inte så mörkt som på den här bilden men heller inte så ljust som på bilden till garnvalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar