söndag 15 mars 2015

Favoriterna

Hittills i år har jag stickat 10 disktrasor så nu får det vara bra för ett tag. Dom här sista fem är stickade i mitt favoritmönster som stickas från hörn till hörn och trasorna ser likadana ut på båda sidor. Rätstickningen känns rätt för disktrasor också. Det var en arbetskamrat som kommenterade en trasa hon fick med att den ser ut precis som disktrasorna gjorde förr. Garnet till dom här disktrasorna är vävgarner från loppis som gör att dom känns lite grövre än med bomullsgarn. Jag gillar när dom känns grova och lite riviga.


Mönster till favoritdisktrasan finns här.
Storlek: 25 x 25 cm eller större
Garnåtgång 30 - 50 g per trasa
Stickor 3,5 mm

Garn från vänster till höger:
Den blå är i två trådar Marks Cottolin, nästa är i två trådar Bockens Towgarn (lila) + 1 tråd Marks Cottolin, i mitten är 1 tråd bockens Towgarn + två trådar Borgs Vävlin 16/2 (rosa), nästa är i två trådar Borgs Vävlin 16/2 + 1 tråd okänt garn (röd) och den sista i två trådar Borgs Vävlin 16/2.


Det här mönstret har jag sett på flera andra håll också. Bland annat på Ravelry. Det känns lite som ett gammalt mönster som har kommit till heders igen. Men vad vet jag....

2 kommentarer:

  1. Jag gillar också de här trasorna bäst. Och jag tycker att det är ett bra sätt att göra av med gamla rester av vävgarner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väver tyvärr inte själv men det är ju tur för mej att andra som gör det lämnar sina rester av vävgarner till loppis så jag köpa dom.

      Radera