fredag 7 augusti 2015

Virkat Rosa med We

"Livsfarligt" men kul att vara med i Facebookgruppen "Handarbeta för välgörenhet". Det dyker hela tiden upp tips på vad som behövs ute i världen. Det känns väldigt tillfredställande att kunna förena nytta med nöje. Tipset om gruppen "Virka Rosa med We" kom också upp där. Det är virkade rosa rutor som ska bli filtar som kommer att lottas ut bland dom som skänker pengar till BRO (Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation). Här kan du läsa mer.


Här är mitt bidrag till årets filtar. Rosa är inte min färg så det har jag nästan inget av i mina gömmor. Jo men visst har jag några gamla härvor rosa bomullsgarn men jag kände inte för att göra enfärgade rutor så det blev till att gå till min lokala garnaffär och shoppa lite.


Jag köpte två nystan Tilda och ett nystan Tilda Bamboo i olika rosa nyanser plus att jag hade en liten skvätt av en mörkrosa (cyklamen) Tilda (rest från en bolero). Filtarna ska virkas ihop med vitt Tildagarn så jag köpte ett nystan sånt också som jag ska skicka med rutorna. Rutorna väger 10 - 20 g. Prästkragerutan väger mest och den vanliga mormorsrutan minst. (Färgerna stämmer bäst på den här bilden med nystanen).


Rutan till vänster är Mini Moon Square (Ravelrylänk)
Rutan i mitten är Bauta Witch Mormorsrutor med prästkragar
Rutan till höger är Flower in a Square (Ravelry)


Rutan till vänster är Pukado Mood Granny Square March (Ravelry)
Rutan i mitten är Granny Wheel Square (svenskt mönster)
Rutan till höger är Victorian Lattice Square på svenska (Järbo)


Rutan till vänster är SmoothFox's Jubilee Square (Ravelry)
Rutan i mitten är Granny Heart Square (Ravelry)
Rutan till höger är African Flower with 8 Petals (Ravelry)


Rutan till vänster är Bavarian Square (Ravelry)
Rutan till höger är en vanlig mormorsruta virkad på mitt sätt.

Eftersom jag bara hade 13 g garn kvar när jag hade gjort 10 rutor så gjorde jag en sista ruta som en vanlig mormorsruta. Jag använde alla fyra färgerna och började med den jag hade minst av. Jag bytte garn när garnet jag virkade med var slut och knöt ihop ändarna med en magisk knut. Det gick åt 10 g till rutan så jag har fortfarande lite rosa kvar men nu bara i en färg.

Så här gjorde jag min mormorsruta:

Första stolpen varje varv virkas antingen som 3 lm eller 1 fm + 1 lm.
Vänd arbetet vid varje nytt varv. Då kommer man direkt till en lm-båge.

Gör en magisk ring och virka *3 st, 2 lm* 4 ggr = 4 stolpgrupper
Vänd och virka *3 st, 2 lm, 3 st i lm-bågen, 2 lm* 4 ggr = 4 hörn
Vänd, *3 st om lm-bågen, 2 lm, 3 st 2 lm 3 st i hörnet, 2 lm* 4 ggr

Fortsätt virka så här tills rutan är så stor du vill ha den. Det blir en stolpgrupp mer för varje varv.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar