måndag 11 juli 2016

Tio maskors babyfilt

Jag har fastnat i virknings- och krokningsträsket. Jag har en hel del ufon i stickat som jag borde göra färdigt men jag bara tittar på dom ibland och lägger undan dom igen och börjar på en ny virkning. 


Den här filten är krokad i mitten. Mönstret heter "Ten Stitch" för att man som mest har 10 maskor på nålen och då behövs ingen kroknål utan det funkar så bra med en slät virknål istället. När mina blåa garner i samma tjocklek var slut så bestämde jag mej för att virka en kant runt istället. Jag plockade upp lite för mycket maskor runt om så kanten blev lite vågig. Med facit i hand borde jag hoppat över en och annan maska.


Storlek: ca 100 x 100 cm
Garn: ca 465 g blandade akrylgarner
Virknål: 5 och 5,5 mm


Jag har tagit delar från Drops Cal The Meadow till den virkade kanten.


Den här filten var rolig att kroka och det kommer nog att bli fler så småningom. Nästa gång vill jag göra en med två olika färger/garner som på bilden ovan (lånad från Ravelry). Jag tror att jag vet hur det ska gå till och det ena garnet har jag redan sett ut men så ska jag bara hitta nåt annat garn i samma tjocklek i mina gömmor.


 I våras fick jag en hög med garner av en snäll arbetskamrat som rensade ut lite hemma. Det svarta på filten är från dom här garnerna.


Som tack sydde jag en mössa till hennes barnbarn av tygrester. Jag hade inte tyg så det räckte till en hel mössa i samma tyg så det blev en vändbar mössa i två olika tyger.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar