lördag 14 januari 2017

Min garnutmaning 2016

Jag har inte skrivit här på länge men jag finns kvar än. Sista kvartalet på 2016 var en tung period. Min bror blev plötsligt sjuk och gick bort. Han hann inte ens bli pensionär. Det har lett till att jag sa upp mej från jobbet och går i pension 1 mars. Två år tidigare än jag har tänkt förut men det gäller att ta vara på tiden man har. 

2016 var fjärde året med min garnutmaning. Den här gången var utmaningen bara att göra av med lite mer garn än jag köpte. Jag vågade mej inte på någon större utmaning pga en frusen skuldra så jag visste inte hur mycket jag skulle klara av att handarbeta under året. Men det har gått galant. Min vänstra axel är inte helt hundra än men till våren ska den vara det enligt ortopeden. 

Mormorsrutorna var det som räddade min utmaning. När det är svårt med koncentrationen är det bra med något där man inte behöver tänka och då är mormorsrutor perfekta. Jag gjorde 100 rutor som ska vara med i ett rekordförsök och totalt väger dom 1475 g. På bilden är det bara 80 rutor. 20 hade jag redan skickat iväg. Rutorna kommer virkas ihop till filtar som sen ska skänkas till några välgörenhetsorganisationer.

Förra året köpte jag 5280 g garn och gjorde av med 6350 g. Så jag gjorde av med 1070 g mer garn än jag köpte. Nu blir det en ny utmaning för 2017 och jag tänkte utöka utmaningen lite. Förutom att göra av med mer garn än jag köper så tänker jag att jag inte ska köpa något garn alls förrän tidigast 6 juli för då har det gått ett år sen jag köpte garn sist. Det här blir ju en lite svårare utmaning än vanligt men det ska jag nog fixa. Än så länge finns det gott om garn i mina gömmor.


Just nu stickar jag disktrasor i lin. Det går också bra att göra om man känner sej lite okoncentrerad. Jag stickar på tills jag tröttnar eller mina lingarner är slut.

4 kommentarer:

  1. virkar mormorsrutor av restgarner och gör stora filtar som man kan mysa under. :) Tycker du gjorde helt rätt att gå i pension... man ska ta vara på tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till med dina mormorsrutor. Jag är lite less på sådana nu men det är ju ett perfekt restgarnsprojekt.

      Radera
  2. Lycka till med alla dina utmaningar och ditt nya liv som pensionär. Klokt beslut. LenaJ

    SvaraRadera