torsdag 28 september 2017

Rödbetor och skrynklor

Sticka sockar är inte riktigt min favoritsysselsättning men nu behöver jag snart nya när dom gamla börjar bli slitna så det kommer nog bli fler sockar stickade här framöver. Garn har jag och mönster har jag nästan bestämt vilket, för nästa gång ska jag sticka sockar efter ett mönster. Det har jag inte gjort på länge men det finns så mycket fina mönster som jag känner mej sugen på.


Det var längesedan jag färgade garnet med rödbetor till dom här sockarna. Drygt fyra år sedan! Jag minns inte när jag började sticka dom men det var iaf innan jag drabbades av frusen skuldra för två år sedan (Jo tack nu är skuldran äntligen ok igen men det tog tid). Jag hade några cm kvar till hälen när jag var tvungen att lägga undan stickningen. Jag har tittat på den ibland och tänkt att det är dags att ta tag i dom igen men lusten har inte funnits där förrän nyligen. Jag stickade på tills garnet tog slut. Finns nån meter kvar av det. Bra att ha att laga med om det skulle behövas framöver.


Garn: ca 100 g Schoppel-Wolle Boots
Stickor: rundsticka 2 mm

Jag har som vanligt stickat båda på en gång i Magic Loop. Stickade från tårna och uppåt. Uppläggning med Judy´s Magic Cast On. Flätan är mönster 79 "Klofläta" ur "Stickarens stora mönsterbok". Hälen är Short Row Heel som jag tycker bättre och bättre om för varje gång jag stickar den (nästa gång ska jag försöka variera mej och sticka en annan häl men det tänker jag varje gång förstås). Mudden är "Ambassador" ur "Socks á la carte 2". Till sist Cat Bordhis elastiska avmaskning.


När barnbarnet T, 8 år, var här i somras frågade hon om jag ville sticka såna mysiga (skrynkel)sockar till henne som hennes mamma Mia har. Hon fick välja garn själv och hon valde mörkturkos och nattblå (som är så mörk så hon trodde det var svart) av Novitas Nalle. Jag hade med mej dom när jag åkte upp till Dalarna för en månad sedan och hon var så nöjd med sina nya sockar. Dom åkte på med en gång och hon hade dom i skolan med nätta skor av ballerinatyp. Vi har nästan samma storlek så det var lätt att sticka dom och prova på mina fötter. Nej, det är inte jag som har små fötter utan den lilla damen som har stora.


Garn: ca 90 g Nalle från Novita
Stickor: rundsticka 3 mm

Stickade från tårna och uppåt med Magic Loop och båda på en gång. Samma uppläggning som ovan och samma häl. (Dom här sockarna stickade jag före). När hälen var klar stickade jag skaftet efter Strandviksvillans mönster med samma elastiska avmaskning som ovan.



Jag gillar verkligen inte att sticka med så tunna stickor som 2 mm. Förr hade jag inga problem med det men det känns inte bra i händerna. Jag föredrar stickor 3 - 5 mm. Jag har en del tunna sockgarner och jag får se hur jag gör med dom. Jag kan sticka t ex en sjal med tjockare stickor eller sticka med dubbelt garn. Dom lär ligga kvar på hyllan ett tag till iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar