tisdag 2 januari 2018

Istället för nyårslöften

Ger ni nyårslöften? Jag minns en nyårsafton för längesen i min ungdom när alla slutade röka vid tolvslaget och slängde cigarettpaketen i sopnedkastet för att en kvart senare leta efter fimpar i askfaten. Det sägs att nyårslöften är till för att brytas. Jag brukar inte ge några löften utan ger mej själv utmaningar eller mål för året.


  • En garnutmaning har jag haft nu i 5 år och kommer att fortsätta med i år också. Mer om det i ett eget inlägg senare.
  • Jag har som mål att äta mer vegetariskt under året. Jag gillar vegetarisk mat och äter sällan rött kött förutom älg och lamm men jag tänker laga mer vegetariskt under året som kommer.
  • Jag har som utmaning att inte köpa fler kokböcker. Jag älskar kokböcker och har många men använder dom sällan. När det kommer något nytt jag är nyfiken på kan jag låna på biblioteket istället.
  • En rensningsutmaning tänker jag vara med på. Jag ska försöka rensa ut 2018 prylar från mitt hem under året. Jag började rensa när jag gick i pension men under hösten har det varit stiltje på den punkten. Men nu så! Här finns mycket som aldrig används.
  • Jag har som mål att blogga minst en gång i veckan. När jag började blogga för 5,5 år sedan hade jag det som mål. Det blev oftast två gånger i veckan dom första åren för att sedan minska successivt. Förra året blev det i genomsnitt 1,5 inlägg i månaden. Lite tråkigt tycker jag.
  • En riktig utmaning är att köpa mer ekologiskt och samtidigt minska plastförpackningar. Jag köper mycket ekologiskt och mycket av det är tyvärr inplastat. Men i den stora grannstaden finns det några affärer som säljer ekologisk frukt, grönsaker och annat i lösvikt. Man får ta med sej egna förpackningar. Så mitt mål för i år blir att handla oftare på Fram i Gbg.



 Något köpstopp behöver jag inte ha som utmaning. Jag har aldrig tyckt om att shoppa (bortsett från garn och tyg då) och tycker mindre och mindre om det. När något går sönder så funderar jag på om jag verkligen behöver ersätta det och ibland kommer jag fram till att det behöver jag inte. Förra året gick både min Fitbit (stegräknare typ) och dvd-spelare sönder. Min första tanke var att köpa nytt men när jag tänkt efter så kände jag att det behövde jag inte och jag saknar dom inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar