fredag 19 januari 2018

Nurmilintu

Årets första stickning är blockad och klar. För det mesta brukar det ta ett tag innan jag kommer mej för med att blocka men nu blev det gjort med en gång. Jag var nyfiken på hur sjalen skulle kännas på och den är helt underbar att ha runt halsen och värmer gott. Jag stickade en omgång extra av rätstickning och spetsmönster för att få en längre sjal som jag kan vira två varv runt halsen. Den är såpass tunn så det blir inte klumpigt. Jag tycker inte om att ha stora sjok runt halsen. 


Det fina spetsmönstret syns inte så bra i det här mörka garnet. Jag har fyra bårder med spetsmönster. Avmaskningen är gjord med picoter och är efter ett parti med spetsmönster. Det var första gången jag gjorde den här typen av avmaskning och fick tänka till lite innan det blev rätt.


Storlek: ca 32 x 172
Mönster: Nurmilintu (Ravelry)
Garn: ca 95 g Drachenstein Merino
Stickor 4 mm


Sjalens uppbyggnad påminner lite om Hitchhiker. Man börjar med några få maskor i ena änden. I mitt fall det röda till vänster. Sen ökar man på ena sidan. Det är den sidan som blir långsida. På andra sidan minskar man men inte lika ofta som ökningarna. Avmaskningsvarvet blir kortsidan till höger.


Min pappa säger att nurmilintu betyder gräsfågel men enligt mönstret så är det från en gammal finsk vaggvisa och betyder fritt översatt lilla fågel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar